Hari :
21 March 2012 (Selasa
Kelas :
6 Berjaya
Masa : 8.00 – 9.00 am (60 minit)
Bilangan
Murid : 30
Mata
Pelajaran : Sains Darjah 6
Tajuk :
Mesin Ringkas
Subtajuk : Tuas
Pengetahuan
Sedia Ada Murid :
©
Murid telah mengetahui maksud mesin ringkas.
©
Murid telah mengetahui mesin ringkas kegunaan
mesin ringkas.
©
Murid
telah mengetahui mesin ringkas roda dan gandar
Bahan
Bantu Mengajar :
©
Gambar, beberapa alatan yang menggunakan
system tuas seperti gunting dan pembuka tin.
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN :
©
Memahami mesin ringkas
HASIL
PEMBELAJARAN (HP)
Murid dapat mengenal pasti
kegunaan mesin ringkas.
1.
Murid
dapat menyatakan tuas adalah sejenis mesin ringkas.
2.
Murid
dapat membezakan kelas tuas yang digunakan.
3.
Murid dapat mengenal pasti alatan yang
menggunakan tuas kelas I.
4.
Murid
dapat mengenal pasti alatan yang menggunakan tuas kelas II. Murid dapat mengenal pasti alatan yang
menggunakan tuas kelas III.
ISTILAH
PENTING
©
Mesin ringkas, tuas, daya, beban,
fulkrum
KEMAHIRAN
PROSES SAINS
©
Memerhati :
Murid memerhatikan gambar di lampiran A dan alatan yang diberikan
seperti dalam lampiran B.
©
Menghubungkaitkan idea : Murid menghubung
kaitkan aktiviti yang dilakukan dengan maksud tuas.
SIKAP
SAINTIFIK DAN NILAI MURNI
© Berminat
dan sifat ingin tahu
Langkah
|
Isi Kandungan
|
Huraian Aktiviti
|
Kemahiran proses Sains dan
Kemahiran Berfikir
|
Set Induksi
|
Pengenalan kepada tuas
|
è Guru menunjukkan gunting dan bertanya kepada murid mengenai
kegunaan gunting.
è Murid menjelaskan kegunaan gunting.
è Guru mengaitkan alatan gunting dengan alatan yang menggunakan sistem mesin ringkas-
tuas
|
|
Langkah 1
|
Tuas sejenis mesin ringkas
|
è Guru meminta murid mengeluarkan pembaris kayu dan
pemadam untuk menjalankan aktiviti.
è Guru menerangkan langkah-langkah untuk melakukan
aktiviti itu (Rujuk Lampiran A).
è Guru meminta murid merujuk LEMBARAN 1 dan
melengkapkannya selepas aktiviti dijalankan.
è Guru membincangkan jawapan
è bersama murid.
è Murid dapat mendefinisikan maksud tuas. Murid menyatakan
bahawa sistem tuas adalah salah satu jenis mesin ringkas. (Guru perlu
membimbing murid dengan bertanya soalan supaya murid dapat mengaitkan
aktiviti dengan pernyataan di atas).
|
Memerhati
Menghubungkaitkan
idea
|
Langkah 2
|
Membezakan Jenis Tuas
kumpulan.
|
è Guru membahagikan murid kepada 5 Memerhati2.
Guru menyediakan 5 set aktiviti yang diletakkan pada 3 stesen yang
berbeza.
è Guru meminta setiap kumpulan pergi ke stesen
masing-masing untuk melakukan aktiviti
(Rujuk Lampiran B).
è Guru meminta murid membawa LEMBARAN 2 semasa bergerak
ke setiap stesen dan melengkapkan nya.
è membincangkan jawapan bersama murid.
è Murid dapat menjelaskan
cara sistem tuas digunakan
di dalam mesin ringkas.
|
Menghubungkaitkan idea
|
Langkah 3
|
Tuas kelas I, II dan III
|
è Guru menunjukkan beberapa gambar mesin ringkas yang
menggunakan sistem tuas.
è Guru meminta murid menyenaraikan alatan yang
menggunakan sistem tuas dalam kehidupan seharian.
è Guru meminta murid merujuk LEMBARAN 3a, 3b dan 3c
serta melengkapkan nya.
è Guru membincangkan jawapan bersama-sama murid.
|
Memerhati
Menghubungkaitkan
idea
|
Langkah 4
|
Penilaian
|
è Guru memberi soalan kepada setiap kumpulan untuk perbincangan.
è Guru membincangkan jawapan bersama-sama murid
|
|
Langkah 5
|
Penutup
|
è Guru merumuskan topik yang
è dipelajari dengan memberikan peta
è minda untuk dilengkapi oleh murid
|
|
No comments:
Post a Comment